B2B Content Marketing

Content Marketing begint al bij de basis. De content op je website. Sluit die aan bij het niveau en de verwachting van je doelgroep? Of zit die content vol met jargon.

Definitie van content marketing

Leuk die term, maar wat wordt er nu precies met content marketing bedoeld? Een kleine zoektocht op Google levert je al snel een mooi palet van definities op. Over het algemeen spreken over een marketingvorm waarbij inhoud of informatie (content) wordt gemaakt en verspreid. Dat kan tekstueel en audiovisueel. Een belangrijk verschil met traditionele reclame, is dat content marketing over het algemeen niet wordt ingezet om directe verkoop te stimuleren. De focus ligt op het opbouwen van autoriteit en het laten stijgen van het vertrouwen in jou als uitgever.

Concrete voorbeelden van content

Een misvatting die we vaak tegenkomen, is dat content puur over tekst gaat. En wanneer je terugkijkt naar de definitie van content marketing, is tekst ook erg belangrijk. Toch is dat lang niet het enige. De wereld van audiovisuele middelen is veelomvattend. Concrete voorbeelden die in deze categorie vallen zijn video, podcasts, foto’s en infographics.

Ook op tekstueel gebied is er nogal wat variatie. Zo beschouwen we de teksten op je website (terecht) als content, maar dat is lang niet het enige. Bij tekstuele content kun je ook denken aan casestudies, een kennisbank, een blog.

Content is vaak de bottleneck

Vanuit de ruime ervaring die we hebben met het bouwen van WordPress websites, weten we dat content vaak een bottleneck vormt. Een vertragende factor in het proces. Dat kan verschillende redenen hebben. Geen tijd, geen overzicht en weinig inspiratie zijn de meest gehoorde redenen. Steeds vaker worden we dan ook gevraagd om naast WordPress webdesign ook de content te leveren voor de nieuwe website.


Content Marketing: Blijf in beweging

Als de website eenmaal staat, begint het pas echt. Door te zorgen voor een constante stroom aan content, bouw je aan je autoriteit en je vindbaarheid. Natuurlijk is het leuk om berichtjes te plaatsen over nieuwe collega’s en projecten die je hebt gedaan, maar er is meer. Veel meer. Neem je potentiële klant als uitgangspunt. Welke vragen heeft die in de verschillende fasen van het aankooptraject? Op welke manier zal je potentiële klant zich gaan oriënteren op de oplossing die jij hem biedt?

Deel je kennis. Speel in op vragen. Geef antwoord en wek vertrouwen. Door slimme inzet van content marketing ben je in staat om in het hele aankoopproces in beeld te blijven.


Zoekwoordenonderzoek als inpsiratiebron

Inspiratie is een belangrijke component in de wereld van content marketing. Zonder inspiratie en goede ideeën wordt het lastig. Je kunt overwegen om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Over het algemeen levert dit waardevolle inzichten op. Inzicht in de vragen die aan Google gesteld worden. Die inzichten kun je gebruiken om op in te haken met relevante content.


Content Marketing: de contentkalender

Om te zorgen dat je website in beweging blijft, kun je hulpmiddelen gebruiken. Een belangrijk hulpmiddel is de contentkalender. Met een contentkalender behoud je het overzicht. Zo kun je toetsen of jouw content:

– Gevarieerd genoeg is

– Aansluit bij de verschillende fasen in de buyer journey

– Bijdraagt aan je organisatiedoelstellingen

Bovendien helpt een contentkalender je om jouw WordPress website in beweging te houden.

Content Marketing = long run

Wanneer je aan de slag gaat met content marketing, is het goed om je te realiseren dat het je geen instant-resultaat op gaat leveren. Rome is niet op 1 dag gebouwd, jouw reputatie, vindbaarheid en autoriteit ook niet. Content marketing is daarmee echt een marketingmiddel voor de langere termijn. En of dat werkt? De praktijk laat zien van wel!

Wat levert content marketing op?

Het is lastig om in termen van ‘klinkende munt’ te bepalen wat je content marketing inspanningen precies opleveren. Kijk daarom ook vooral verder dan naar directe ROI. Wanneer je jouw website constant blijft voorzien van goede content, dan zul je op termijn merken dat:

– Het aantal organische bezoekers (SEO) vanuit Google toeneemt

– Het aantal links naar je website stijgt

– Ook je product/dienstenpagina’s hiervan profiteren

Content marketing gaat je helpen om op langere termijn te werken aan je autoriteit en vindbaarheid. Je maakt mij niet wijs dat dit, mits goed ingezet, niets op gaat leveren.

Content Marketing & de golfbal

Heb je wel eens op de driving range van een golfbaan gestaan? Op die golfballetjes staat doorgaans een logo. Denk je dat er een slimme marketeer is geweest die vooraf aan zijn directeur de verwachte ROI daarvan heeft uitgerekend? Soms weet je gewoon dat dingen werken, zonder dat je het vooraf hard kunt maken. Dat is blijkbaar in veel gevallen geen reden om iets niet te doen.